סרטי דיסני מתחלקים לשני חלקים, הסרטים מהדור הישן והחדש. ניתן לראות הבדל משמעותי במעמד האישה ותפקידה בין השניים.
אז כן, לפי סקירת הסרטים לאורך השנים ניתן לומר שבמידה מסויימת הסרטים אכן מושפעים מהמציאות, אך עדיין , אני לפחות, לא שוללת את כוחן האדיר של הנסיכות ומעמדן על המציאות.
בהקשר לכך,אינגהם (2014) לדוגמא טוענת במאמרה שלמרות חלוף השנים וחיזוק מעמד האישה, עדיין כיום בטלוויזיה הנשים מקבלות פחות במה מהגברים ומוצגות באופן מעוות - כלומר למרות שינוי מעמד האישה עדיין אין שינוי מספק בהצגת דמותה (שם).
לפי הכתבות שהצגתי בבלוג, וסקירת 7 מתוך 10 הסרטים הרשמיים של דיסני ניכר כי מעמד האישה בסרטים הישנים היה נחות, פגיע ושטחי יותר בהשוואה לסרטים החדשים יותר.
.
שם הנסיכה
|
מראה חיצוני
|
כישורי הנסיכה
|
פעולות לשינוי מצבה
|
דמות הגבר
|
דמות הנבל
|
שלגייה
|
יפיפייה לבנת עור, שערה שחור מבריק ובנה גופה בעל ממדיים מושלמים.
מושא לקנאה ע"י אמה החורגת. שלגייה נחשבת ליפה מכל הנסיכות.
|
שירה . חונכה או אולצה למטלות בית מגיל צעיר. הדבר ניכר כשמנקה את בית 7 הגמדים ביעילות ומהירות.
|
חיה בכניעה מוחלטת לאחר מות אביה בחסות אמה החורגת המרשעת. הדבר המחולל שינוי בחיה הוא העובדה שהצייד שחרר אותה- גם אז חיה כמשרתת עד שהנסיך מציל אותה.
|
הנסיך הוא שמציל את שלגייה לאחר שנושק לה ומתעוררת מתרדמת- כבר יום למחרת השניים מתחתנים.
|
אמה החורגת של שלגייה- אישה עוצמתית וחזקה שחיה ללא גבר לצידה ושולטת בממלכה.
מוצגת כמרשעת בעלת כוחות קסמים אפלים.
|
סינדרלה
|
בלונדינית יפייפיה ללא פגמים חיצוניים בכלל, מושא לקנאה ע"י משפחתה החורגת.
|
סינדרלה שרה, מנקה ביעילות את בית משפחתה. טובת לב ורואה את הטוב בכל דבר.
|
חיה בכניעה מוחלטת עד לרגע בו אוזרת אומץ ומנסה ללכת עם משפחתה החורגת לנשף , אך גם אז העכברים הם אלו שמכינים את בגדיה וסינדרלה נשארת אדישה בשעה שאחיותה הורסות את שמלת אמה המנוחה. חל שינוי במצבה בעקבות הפיה הסנדקית שלה.
|
דמות הנסיך חזקה ונערצת, לעומתו סינדרלה חלשה ומשרתת.
הוא מציל אותה מעולמה העלוב והופך אותה לנסיכה בכך שנישא לה.
|
אמה החורגת ואחיותה החורגת של סינדרלה. אמה החורגת היא אישה עצמאית וחזקה שחיה לבדה ללא גבר לצידה ונוהגת בסינדרלה ברשעות יחד עם בנתיה.
|
אורורה
|
יפייפיה בעלת שיער זהוב כשמש ושפתיים אדומות כוורד .
|
קול שמימי- מתנה שקיבלה ביום הולדתה מהפיות הטובות.
|
גדלה בבידוד מוחלט ,לכן לא ידעה על הקללה ונדקרת , מי שמציל אותה זה הנסיך והפיות.
|
נסיף שפוגש את אורורה לפני שהשניים ידעו שהיא בעצם נסיכה וכי הם מיועדים להתחתן- הם מתאהבים באותו מפגש ולאחר שמציל אותה בעזרת הפיות הם מתחתנים.
|
מלפיסינט היא היא אישה החיה לבדה, עוצמתית וחזקה . נוהגת ברשעות ומכנים אותה מלכת הרשע.
|
אריאל
|
בתולת ים בעלת שיער אדום מרשים, בהיותה בת אדם תחילה לובשת סמרטוטים ולאחר מכן בגדים הולמים ויפים בחסות הנסיך.
|
קולה מדהים את כולם ומאפיין את אישיותה.
|
עושה עסקה עם אורסולה המנודה מהממלכה ומוותרת על קולה - מה שמאפיין אותה בתמורה להפיכתה לבת אדם כדי לכבוש את הנסיך.
|
הנסיך מתאהב באריאל מיידית ומסייע לה להביס את אורסולה בסוף הסרט, השניים נלחמים באורסולה ביחד.
|
אורסולה היא דמות נשית חזקה, בלי גבר לצידה , מנודה מהחברה ומשתמשת בכוחות קסם אפלים.
|
בל
|
נערה כפרית ,ברונטית בעלת עיניים בצבע דבש. יפייפיה וכל הכפר שבו חיה מבחינים בנוכחותה.
|
חכמה מאוד, אוהבת לקרוא ספרים ולחלום על הרפתקאות יותר מכל.
|
מה שמניע ומשנה את המצב הרדום בו שרויה בל בכפר הקטן שלה הוא חטיפת אביה על ידי המפלצת וגילוי אומץ ברגע שמחליפה אותו והופכת לאסירה בעצמה עד שהחיה מתאהב בה.
|
נסיך שמוטלת עליו קללה שהופכת אותו למכוער ומפחיד- הופך לאוהב וחם בגלל הכירותו עם בל.
|
בתחילת הסרט נדמה כי הנבל הוא המפלצת אך במהרה מובן כי הנבל הוא גסטון ואנשי העיר שמנסים לחסלו ולא נותנים לבל לבטא את רעיונותיה ולהגשים את חלומותיה. הם מנסים להכריח אותה להתחתן עם גסטון.
|
יסמין
|
יפיפייה ,לא ממוצא אירופאי- ממוצא ערבי.
לובשת מכנסיים במקום שמלה . כהת עור ושיערה גלי.
|
צוברת חוויות באמצעות התערבבות עם ההמון והאנשים פשוטים כשמתחזה לפשוטת עם.
|
מנסה לשנות את היותה נסיכה- מתחזה לפשוטת עם כדי לחוות עולם פשוט ורגיל.
|
דמות הגבר הוא אלאדין, פשוט עם שמתאהב ביסמין כשתמחפשת לפשוטת עם והוא מתחזה לנסיך כדי להרשימה. השניים שווים בכוחותיהם ונלחמים יחד נגד הנבל.
|
דמות הנבל בסרט היא הוואזיר של הסולטן, תמות גברית ממורמרת .
|
מולאן
|
נערה ממוצא סיני, היא שמה מכנסיים בלבד ובשום שלב בסרט לא שמה שמלה, היא מסרבת לשים איפור על פניה וברוב הסרט מחופשת לגבר.
|
ניכר כי מולאן רוכשת לעצמה במהלך הסרט כישורי לחימה מדהימים.
|
מתחזה לגבר, נלחמת במקום אביה ומורדות במוסכות החברה שדורשות מהאישה להנשא. היא יצאה להלחם כדי להציל את אביה.
|
צ'אנג מפקד הפלוגה שבה התחזתה מולאן לגבר, הסיפור לא עוסק באהבתם בעיקר אלא ישנן ניצוצות אהבה רק לקראת הסוף.
|
צבא האויב ומוסכמות החברה שמגבילים את מולאן .
|
בסקירת הסרטים שעשיתי לא התייחסתי לסרטים שיצאו בשנים האחרונות והסתפקתי בנסיכות יסמין , מולאן ובל שסרטיהן יצאו בשנות ה90 כדי להדגיש את ההבדלים והשינויים שחוו הנסיכות.
שאלת המחקר שלי היא האם סרטי דיסני משפיעים או מושפעים בהתאם לתקופה בה הסרט יצא. בתחילת העבודה אני אודה ואומר שלא הייתי אובייקטיבית לחלוטין ושדעתי הייתה שחד משמעית הסרטים משפיעים בלבד! , לאחר סקירת הסרטים לאורך השנים בהתאם לשנה בה כל סרט יצא ניכר כי הסרטים שמעמד האישה היה בהן נחות, תלוי בגבר ושטחי יותר יצאו בעיקר בשנים שלפני עיצומה של המהפכה הפימינסטית ,שהחלה בשנת 1960 ונמשכת עד היום.האישה פעם והיום
מאז מעמד האישה התחזק במציאות יחד עם מעמד הנסיכות, עם זאת ניכר כי השינויים בין סרט לסרט היו איטיים ולא משמעותיים מאוד, אך אם ניקח לדוגמא את הסרט שלגייה לעומת מולאן השינויים כן ניכרים בכוחן של השתיים .
בכתבתה של לובה שמוקלר שנכתבה ב5.4.11 היא מציגה מאמר בו נסקרו ההבדלים המשמעותיים בין סרטי דיסני מהדור הישן לדור החדש.
בכתבה מוצגות בבירור הנסיכות מהדור הישן כפי שכתבתי כחלשות ותלויות בנסיך. ניתן לראות כי מעמד האישה עבר שינוי דרסטי ממצב של חוסר אונים למצב של עצמאיות, חוזק והתמודדות עם הקשיים לבד בלי נסיך שיציל אותן.
מחקר: הנסיכות של דיסני כבר לא צריכות שיצילו אותן
חוקרים באוניברסיטת אריזונה בארה"ב גילו, כי דמותה של הנסיכה השברירית, הוורדרדה והענוגה בסרטי "דיסני" התפתחה במשך הזמן והפכה לפחות סטריאוטיפית, בעוד שהאביר על הסוס הלבן באותם הסרטים איבד מעט מכוחו הגברי. המחקר נחלק לשני חלקים: סרטים שהופקו לפני 1960 בהם "סינדרלה", "שלגייה ושבעת הגמדים" ו"היפיפייה הנרדמת", לצד סרטי דיסני משנות ה-90', בהם "בת הים הקטנה", "היפה והחיה", "אלאדין", "פוקהונטס" ו"מולאן".
כמו כן ישנו מודל היופי שגם כן בולט מאוד בסרטים, לפי מודל היופי בסרטי דיסני ניתן להסיק כי אם את לא מטופחת,רזה או יפה מספיק לא תמצאי אהבה ולא כדאי לך לצאת מהבית, בדיוק כמו שקרה לסינדרלה שכדי להגיע לנשף הייתה צריכה את אותה השמלה ואיפור ששינו את מראיה לחלוטין. הנערות והילדות הקטנות הושפעו מאוד מסרטים כאלו.
טענה זו מחוזקת בכתבה של נטעלי גבריץ בה כתבה על בחורה הדורשת ליצור נסיכה שמנמנה כדי שגם אותן בנות בעלי גופי רחב או גדול יותר ירגישו בנוח בעת הצפייה בהן.
טענה זו מחוזקת בכתבה של נטעלי גבריץ בה כתבה על בחורה הדורשת ליצור נסיכה שמנמנה כדי שגם אותן בנות בעלי גופי רחב או גדול יותר ירגישו בנוח בעת הצפייה בהן.
הבחורה מציינת כי מבנה גופן של הבנות יוצר מיימדים מעוותים שלא באמת קיימים אצל רוב הבנות בעולם , מה שפוגע להן בדימוי האישי ומוריד את הבטחון העצמי.
"ילדות רבות יחושו פתאום גאווה וכח, אם יראו דמות שנראית כמותן". ג'ול מור | צילום: פייסבוק נסיכות דיסני הן דמויות בעלות השפעה עצומה על ילדות קטנות כבר עשורים רבים.
הנסיך היה הגיבור בסרטים הישנים, הוא היה עוצמתי ומרשים ותמיד ידע להגיע ברגע הנכון כדי למלא את תפקידו.
היום לעומת פעם ניתן לראות שינוי משמעותי במעמד האישה בסרטי דיסני, המודל הנשי שהיה מקובל עם השמלות המהודרות והחולשה,הצורך בנסיך מרשים שיצילן, התבטל.
הנסיכות הרבה יותר עצמאיות וחזקות משהיו, הן לא זקוקות לאותו גיבור קלאסי שיצילן מגורלן המר אלא מסוגולות לעשות זאת לגמרי בעצמן. הן מסוגלות למלוך ולשלוט בממלכה ללא מלך לצידן.
הן לא זקוקות לשמלה מנופחת או איפור כדי להיראות יפות, רובן מוצגות כטבעיות מאוד עם לבוש מודרני יום יומי.
בסרטים החדשים לעתים אפילו לא מוזכר נסיך ואם כן גם אז לא מוזכרת חתונה ותפקידו בעלילה משני ביותר, הוא הולך אחריה ולא להפך או שהשניים פועלים כצוות אחד,הם תלויים אחד בשני והעם תלוי בנסיכה/ המלכה ולא בנסיך/ המלך.
בהתאם לסרטים כאלו גם הנשים כיום חזקות יותר , וניתן לראות שינוי משמעותי גם במציאות במעמד האישה , מה שמוביל שוב לטענה כי הסרטים מושפעים מהמציאות ולא להפך.
בהתאם לסרטים כאלו גם הנשים כיום חזקות יותר , וניתן לראות שינוי משמעותי גם במציאות במעמד האישה , מה שמוביל שוב לטענה כי הסרטים מושפעים מהמציאות ולא להפך.
בנוסף, בסקירה הוספתי את הקריטריון : הנבל, דבר לא מפתיע שגליתי הוא שאת הנבל לאורך כל הסרטים מהדור הישן יותר גילמו נשים רווקות, בדר"כ האם החורגת של הנסיכה שהוצגו כבעלות כוחות קסם אפלים שמטרתן הייתה להפיל את הנסיכות בעיקר בשל קינאתן במראהה החיצוני, לא קנאה בכשרונה , לא קנאה באופייה אלא קנאה בצורה בה נראו הבנות.
כלומר ,מדובר בנשים חזקות מאוד ומאיימות שחיות חיים עצמאיים ללא גבר לצדן, הן אולי היו פחות יפות מהנסיכות, אך בעיניי הן היו הרבה יותר חזקות ,מרשימות וראויות להערצה בשל עצמאיותן מאשר הנסיכות עצמן. (אם נתעלם מהעובדה שכולן מרושעות כן?)אז כן, לפי סקירת הסרטים לאורך השנים ניתן לומר שבמידה מסויימת הסרטים אכן מושפעים מהמציאות, אך עדיין , אני לפחות, לא שוללת את כוחן האדיר של הנסיכות ומעמדן על המציאות.
אני אישית מאוד אוהבת את סרטי דיסני הישנים והחדשים, גדלתי עליהם וחלמתי להיות אחת מאותן הנסיכות. כשלא נכנסים לרבדים העמוקים יותר בסיפורים הם נראים תמימים לחלוטין ,כאלו שלא יכולים לגרום שום נזק אך ברגע שמתעמקים מבינים שיש לסרטים השפעה חזקה מאוד על הילדים, סרטים אלו משמשים כסוכן חברות לאותם הצעירים הצופים ומעבירים מסרים מסוימים שאולי לא כדאי להעביר. אני יכולה לומר בעצמי שבילדותי חלמתי להיות נסיכה מסכנה שמחכה לנסיך, לגיבור הקלאסי שיבוא ויציל אותי , כאילו שלא יכולתי לשלוט בגורלי בעצמי, רציתי להיות בעלת אותו גוף מושלם וגוון עור חלק ולצערי המון נוער וילדות קטנות עדיין חושבות וגדלות על ערכים אלו.
למרות שכן אולי הסרטים מושפעים מהמציאות במידה מסויימת , יש להם השפעה רבה והם כן מעצבים אותה מפני שברגע שרואים משהו בסרט או בטלוויזיה הוא מקבל הצדקה בחיים האמיתיים, במיוחד כשמדובר בילדים וצעירים שעדיין מאמינים באותו קסם ובאותן האגדות.
לפי המושג הבניית מציאות - סרטים לא משקפים מציאות אלא מעצבים אותה (צ'נדלר, 2014). לפיכך, הסרטים מושפעים מהמציאות במידה מסויימת, אך יש להם גם השפעה רבה עליה והם מעצבים אותה. ברגע שרואים משהו בסרט או בטלוויזיה הוא מקבל הצדקה בחיים האמיתיים, במיוחד כשמדובר בילדים וצעירים שעדיין מאמינים באותו קסם ובאותן האגדות.
בהקשר לכך, צ'נדלר (2014) מציג את השפעת הצפייה בטלוויזיה על ילדים וצעירים בשל העובדה שבגלל גילם הצעיר אינם יודעים להבדיל מה "אמיתי" ומה לא בטלוויזיה (שם).
לפי המושג הבניית מציאות - סרטים לא משקפים מציאות אלא מעצבים אותה (צ'נדלר, 2014). לפיכך, הסרטים מושפעים מהמציאות במידה מסויימת, אך יש להם גם השפעה רבה עליה והם מעצבים אותה. ברגע שרואים משהו בסרט או בטלוויזיה הוא מקבל הצדקה בחיים האמיתיים, במיוחד כשמדובר בילדים וצעירים שעדיין מאמינים באותו קסם ובאותן האגדות.
בהקשר לכך, צ'נדלר (2014) מציג את השפעת הצפייה בטלוויזיה על ילדים וצעירים בשל העובדה שבגלל גילם הצעיר אינם יודעים להבדיל מה "אמיתי" ומה לא בטלוויזיה (שם).
אתר מגמות טכנולוגיות תקשורת - כיצד ילדים מבינים מה "אמיתי" בטלוויזיה
"הודג' וטריפ טענו שהצפייה בטלוויזיה עשויה למלא תפקיד חשוב בכך שהיא עוזרת לילדים לפתח מושגים של מציאות ופנטזיה. הם טוענים שסרטים מצוירים ממלאים תפקיד מיוחד מבחינת הצופים הצעירים" (שם).
בעיניי צפייה בסרטים הישנים מסייעת לתהליך אובדן הילדות בשל היותם בעלי אופי ומסרים שובינסטים ומעוותים גם בנוגע למודל היופי.
לפי הכתבה "נערה דורשת: צרו נסיכה שמנמנה", צפייה בסרטים הישנים של דיסני מסייעת לתהליך אובדן הילדות בשל היותם בעלי אופי ומסרים שובינסטיים ומעוותים גם בנוגע למודל היופי.
אני חושבת שהסרטים החדשים מעבירים מסרים חזקים וחיוביים יותר לילדים הצופים בהם, הבנות ילמדו לכבד את עצמן ולהיות עצמאיות יותר בלי להסתמך על נסיך חלומותיהן והבנים יעריכו וילמדו לכבד גם הם את האישה ולא לזלזל ביכולתה כפי שהיה ועדיין קורה בחברה לצערי.
כן, האישה עברה שינויים משמעותיים הראויים לשבח לאורך השנים, אך לא מספיק- אני כאישה לא מרגישה שווה בכל תחומי החיים כיום . חלק מהפתרונות בעיניי ואולי המשמעותי והמשפיע ביותר הוא החינוך, וכיום כפי שציינתי הטלוויזיה ,סרטים ומדיה משמשים כסוכן חברות לנוער ולצעירים, כל המסרים שאליהם נחשפים באמצעות הטלוויזיה מקבלים הצדקה בחיים האמיתיים , לכן על המדיה וכל המשפיעים בתחום לייצר תדמית חזקה ושווה יותר של הנשים בתדירות גבוהה יותר. לא יזיק אלא רק יועיל לראות עוד נסיכות כמו אלזה ומולאן , ולא רק אצל דיסני אלא גם בסרטים וסדרות שמיועדות לצפייה אצל מבוגרים יותר. הייתי רוצה להאמין שגם את המבוגרים שעדיין לא מאמינים בשוויון מעמד האישה ניתן לחנך באמצעות הסרטים והמדיה.בהקשר לכך,אינגהם (2014) לדוגמא טוענת במאמרה שלמרות חלוף השנים וחיזוק מעמד האישה, עדיין כיום בטלוויזיה הנשים מקבלות פחות במה מהגברים ומוצגות באופן מעוות - כלומר למרות שינוי מעמד האישה עדיין אין שינוי מספק בהצגת דמותה (שם).
אתר מגמות טכנולוגיות תקשורת - הנשים ואופן הצגתן בטלויזיה
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה